Inleiding
Kinderdagverblijf ’t Olefantje is een warm en huiselijk kinderdagverblijf en biedt ouders en kinderen een vertrouwde en gezellige omgeving. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich kunnen ontwikkelen, kunnen groeien, zich veilig voelen en vooral veel plezier kunnen hebben.
We streven ernaar dat ouders, kinderen en onze leidsters zich door een gezellige en warme sfeer op hun gemak voelen. Omdat we klein zijn, kennen we alle ouders en is de communicatie tussen de ouders, kinderen, leidsters en managers heel open. We hebben een fijn en betrokken team met vaste medewerksters en vaste invalsters. Dit zorgt voor rust en continuïteit op de groepen.
Het is belangrijk voor kinderen, maar ook voor ouders om hun kind elke keer weer aan vertrouwde handen te geven. Samen met ons pedagogisch team hebben we een missie en visie opgesteld waarin we duidelijk maken wat we belangrijk vinden voor onze kinderen en waarom. Om dit te kunnen waarborgen zitten we als team regelmatig bij elkaar. Hierin bespreken we samen waar we nog beter in kunnen worden en waar we aanpassingen in moeten maken. Hierdoor blijven we elkaar inspireren om het opvoeden van de kinderen, die ons zijn toevertrouwd, serieus te nemen.
We bieden pedagogiek op maat aan. Dit wil zeggen dat we goed naar alle kinderen individueel kijken en inspelen op wat ze nodig hebben. Elk kind krijgt persoonlijke aandacht zodat het zich kan ontwikkelen in zijn eigen tempo. We hebben dus geen duidelijk omlijnd beeld over hoe een kind moet worden en wat de juiste aanpak is. Maar elk kind heeft zijn eigen persoonlijkheid en juist het persoonlijke maakt elk kind zo uniek en leuk. Om deze eigenheid te kunnen behouden, is het voor het kind belangrijk om zelfvertrouwen te ontwikkelen. Wij vertrouwen erop dat wanneer een kind veel liefde, ruimte en structuur krijgt, hij/zij zal opgroeien als een individu met zelfvertrouwen.
We vinden het belangrijk om kinderen positief te benaderen. We kijken naar wat de kinderen wel kunnen, zoeken naar oplossingen en proberen de nadruk op positief gedrag te leggen in plaats van op negatief gedrag. We vinden het fijn om ook ouders daarbij te helpen als er vragen over zijn of sprongen in de ontwikkeling worden gemaakt. Regelmatig komen er externen bij ons langs om ons daarbij te helpen. Bijvoorbeeld een bewegingscoach die de motorische ontwikkeling van de kinderen stimuleert, een activiteiten begeleidster, danslerares of een pedagoog.
Wilt u liever uit de hand lezen dan kunt u ons pedagogisch beleid hier downloaden en uitprinten.
Pedagogisch handelen
Wij baseren ons handelen op zes interactievaardigheden die, naar onze mening, alle hier bovengenoemde punten centraal hebben staan. Deze interactievaardigheden leggen we hieronder kort uit aan de hand van een aantal voorbeelden.
1. Sensitieve responsiviteit. Wij letten goed op de signalen van kinderen en wat hun bezig houdt. We stimuleren ze wanneer ze geïnteresseerd en enthousiast zijn. We proberen te verwoorden wat ze voelen en vragen naar hun gevoelens en gedachten. We praten mèt de kinderen, en niet tegen de kinderen.
Dit doen we door veel bij de kinderen op de grond (ooghoogte) te zitten en door ze regelmatig om hun mening te vragen. Indien mogelijk nemen we de inbreng van de kinderen mee, of leggen uit waarom het niet mogelijk is om dit te doen. Ook betrekken we de ouders erbij om erachter te komen als een kind zich niet begrepen of gehoord voelt.
2. Respect voor autonomie van het kind We stimuleren de kinderen om zoveel mogelijk zelf te doen. We laten ze zelf ontdekken en bieden de kinderen de gelegenheid om zelf te kiezen. We vragen ze om mee te denken over plannen, oplossingen en activiteiten. We bieden alle kinderen de ruimte om zichzelf te zijn. Dit betekent dat een kind naast gezellige gezamenlijke activiteiten, ook alleen mag spelen wanneer het daar behoefte aan heeft. Ook geven we het kind de ruimte om hun eigen (autonome) emoties te hebben. We streven natuurlijk naar vrolijke en blije kinderen, maar vinden dat ze ook boos of verdrietig mogen zijn. Door veel naar de kinderen te kijken en bijzonderheden met elkaar en ouders te bespreken, kunnen we kinderen snel helpen als ze ergens tegen aan lopen. Een van de vaste leidsters neemt een kind dan onder haar hoede en begeleidt een kind zo lang als nodig. Hierbij valt te denken aan de komst van een nieuw broertje of zusje of frustratie die soms komt kijken bij een kindje dat een sprongetje in de ontwikkeling maakt. We passen het dagprogramma of dagelijkse routines aan als dat even in het belang van het kind is.
3. Structureren en grenzen stellen. Wij bieden structuur en continuïteit. We hebben bijvoorbeeld een vast dagritme en vaste leidsters. We benoemen de regels en afspraken op de groep en leggen uit waarom we deze regels en afspraken hebben. We bieden een alternatief bij ongewenst gedrag; ‘Kun je vragen of je daar mee mag spelen, in plaats van het af te pakken?’ om de kinderen zo een positievere richting op te sturen. We dragen belangrijke waarden en normen over naar de kinderen door zelf een goed voorbeeld te zijn. Zo wachten we even met eten tot iedereen iets heeft, praten we niet door elkaar heen, zijn we aardig tegen elkaar en houden rekening met elkaar.
4. Praten en uitleggen. We benutten continu situaties om met de kinderen in gesprek te gaan. We vullen deze gesprekjes aan met extra informatie en herhalen wat de kinderen zeggen in de juiste bewoording. We leggen uit wat we doen en waarom. We benoemen wat de kinderen zien en doen. We lezen de kinderen veel (interactief) voor. Dit doen we door veel open vragen te stellen tijdens het voorlezen of gesprekjes aan te gaan over de onderwerpen van de boekjes.
5. Ontwikkelingsstimulering. Wij stimuleren de ontwikkeling van de kinderen op verschillende manieren. We vragen ons hardop af hoe iets werkt, of waarom iets op een bepaalde manier verloopt. We doen prikkelende beweringen zoals ‘jouw laarzen passen mij vast ook wel’. We stimuleren de kinderen waar mogelijk om dingen zelf te doen. Denk hierbij aan het zelf aankleden of bijvoorbeeld zelf een boterham smeren. We spreken gevarieerd en nèt boven het niveau van de kinderen om hen een zo breed mogelijk taalaanbod te bieden.
6. Begeleiden van (positieve) interacties tussen kinderen. We zorgen ervoor dat kinderen zich veilig en vertrouwd voelen met elkaar. We merken interacties op tussen kinderen en reageren positief op (spontaan) positief contact tussen kinderen onderling. We stimuleren gesprekjes tussen de kinderen en dus niet alleen tussen de kinderen en de leidsters. We creëren bewust situaties waarin kinderen samen spelen, delen en elkaar helpen. De kinderen spelen vaak in kleine groepjes en krijgen hierdoor meer een veilig gevoel. We leren de kinderen om zowel verbaal als nonverbaal met ons en de andere kinderen, te communiceren. We stimuleren de kinderen dus om naar anderen te kijken en hierop te reageren.
Naast deze pedagogische uitgangspunten, zijn er nog een aantal andere punten die wij op ’t Olefantje erg belangrijk vinden, die vind je onder je kopjes hiernaast.
Voeding
Op ’t Olefantje vinden we het belangrijk om de kinderen te stimuleren om gezond en gevarieerd te eten. We vinden het leuk om te experimenteren met voeding, soms bieden we andere dingen dan normaal aan om de kinderen te laten proeven. We bieden het eten niet alleen kant-en-klaar aan, maar laten b.v. ook een broccoli in zijn geheel zien aan de kinderen, en ontdekken samen wat wel en niet eetbaar is, de kleuren en de geuren, en uiteindelijk de smaken.
We kiezen bewust voor onze producten en letten hierbij op bijvoorbeeld zout- en suikergehalte. Ook vragen we ouders om een gezonde traktatie mee te geven met verjaardagen. Op al deze manieren proberen wij de kinderen zoveel mogelijk te stimuleren om gezonde keuzes te maken.
Buitenspelen
We hebben op onze locatie een mooie, grote binnentuin waar de kinderen naar hartenlust kunnen spelen. De kinderen vinden het heerlijk en het is uiteraard goed voor de motorische ontwikkeling van de kinderen.
We streven ernaar om dagelijks met de kinderen naar buiten te gaan. Ook wanneer het regent of sneeuwt spelen we graag in de buitenlucht. Tijdens het buitenspelen komen de kinderen in aanraking met verschillende natuurlijke materialen zoals: zand, blaadjes, slakken, torren enz. daarnaast hebben we een appel- en perenboom waar de kinderen heerlijke appelmoes/perenmoes van kunnen maken.
Leidsters
Al onze leidsters hebben een op het kind gerichte opleiding, een warme belangstelling voor kinderen en kunnen een sfeer scheppen die prettig, veilig en huiselijk is. We investeren veel tijd in de leidsters en stagiaires en bieden ze graag de mogelijkheid om zich te blijven ontwikkelen door middel van trainingen en cursussen.
Wij zijn een erkend stage bedrijf en werken graag met stagiaires. De stagiaires zijn altijd onder onze begeleiding. Zij voeren uiteindelijk dezelfde taken uit als de leidsters, maar dragen nog geen eindverantwoordelijkheid.
Wij streven ernaar dat stagiaires minimaal 1 schooljaar bij ons stage lopen. Gevorderde stagiaires kunnen ingezet worden als beroepskracht als hun opleidingsniveau dat toestaat. Dit is voor de kinderen prettig omdat het continuïteit biedt.
Wij werken met een zoveel mogelijk vaste, enthousiaste groep invalkrachten. Veel invalkrachten en stagiaires passen ook op bij ouders waardoor de het extra vertrouwd is voor de kinderen en ouders.
De leidsters en stagiaires van ’t Olefantje worden ondersteund door hun leidinggevenden. De leidsters kunnen bij hen terecht voor vragen, advies en ondersteuning. Ook worden er regelmatig groepsbesprekingen gehouden waar altijd één van de leidinggevenden bij aanwezig is. Hier worden eventuele bijzonderheden van kinderen besproken, is er overleg, en wordt het reilen en zeilen van de groep besproken. Daarnaast worden de leidsters regelmatig bijgeschoold en beschikken zij over een certificaat kindgerichte EHBO.
Mentorschap
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen hebben alle kinderen een mentor op de groep. Dit is een van de leidsters die vanaf de start van een kindje op de groep toegewezen wordt, dit wordt tijdens de intake aan ouders meegedeeld. Als de kinderen naar een volgende groep gaan, krijgen de ouders een wenbrief mee waarop o.a staat wie de nieuwe mentor wordt. De mentor van de “oude” groep draagt bijzonderheden over aan de “nieuwe” mentor.
Als de kinderen naar school en/of Bso gaan of door bijvoorbeeld een verhuizing naar een ander kinderdagverblijf gaan, dan geven we ouders ook een overdracht formulier mee. De mentor bespreekt tijdens werkbesprekingen en overdrachten, het welzijn en de ontwikkeling van de kinderen met de managers en de ouders. Mochten hier bijzonderheden in gesignaleerd worden, dan wordt er samen met de mentor en managers een plan opgesteld om een kindje voor een bepaalde tijd te begeleiden in de ontwikkeling. Hierbij valt te denken aan een kindje dat niet goed slaapt of eet, een kindje dat wat minder snel ontwikkelt dan gebruikelijk, of een kindje dat aan een nieuwe situatie moet wennen door bijvoorbeeld de komst van een nieuw broertje of zusje. Indien nodig schakelen we in overleg met ouders externen in die aan ons kinderdagverblijf verbonden zijn, of verwijzen we ouders door. Dit kan een beweeg- ontwikkelingscoach zijn of bijvoorbeeld een logopedist. We registreren de ontwikkeling en eventuele bijzonderheden in ons volgsysteem.
Een keer per jaar worden ouders uitgenodigd voor een 10 minuten gesprek, om met de mentor de ontwikkeling van de kinderen te bespreken. Indien nodig kan er op aanvraag van de mentor of ouders een extra gesprek plaatsvinden.
Groepen
Op ’t Olefantje werken we met 3 horizontale groepen. We hebben een babygroep, een dreumesgroep en twee peutergroepen. Het aantal leidsters dat per groep ingezet wordt, is afhankelijk van de wettelijke BKR (beroepskracht-kind-ratio).
· De babygroep bestaat uit maximaal 11 kinderen in de leeftijd van 10 weken tot 15 maanden met drie leidsters. De vaste leidsters zijn; Nicole, Kim, Anne, Dounia
· De dreumesgroep bestaat uit maximaal 11 kinderen in de leeftijd van 1 tot 2 jaar met twee leidsters. De vaste leidsters zijn; Manouk, Nazife en Kim
· Peutergroep 1 bestaat uit maximaal 15 kinderen in de leeftijd 2 tot 4 jaar met twee leidsters. De vaste leidsters zijn; Salima, Willeke en Naoual.
· Peutergroep 2 bestaat uit maximaal 4 kinderen in de leeftijd 2 tot 4 jaar met één leidster. De vaste leidsters zijn; Salima, Willeke en Naoual.
De leeftijdsgrenzen van de groepen zijn indicatief, we houden altijd rekening met individuele kind. Uiteraard blijven we daarbij de grenzen van de BKR in de gaten houden.
Drie uur op een dag mag er op de groepen minder personeel ingezet worden dan de wettelijke BKR. Wij passen de 3-uurs-regeling toe op de volgende momenten: In de ochtend tussen 8.15 uur en 9.00 uur, tussen 12.45 uur en 14.15 uur, en in de middag tussen 17.00 uur en 17.45 uur kan het voorkomen dat we met minder leidsters dan vereist op de groepen staan. Hierbij zorgen wij ervoor dat er altijd minimaal 50% van de leidsters op de groepen aanwezig zijn, en dat we per groep niet meer dan 3 uur in totaal afwijken van de BKR.
’s Ochtends tijdens het brengen is er ruim gelegenheid om met de leidsters te praten. Goede communicatie met ouders vinden we uiterst belangrijk. Vanaf 7.45 kunnen de kinderen gebracht worden. We streven ernaar om gezamenlijk de dag te beginnen en vragen ouders dan ook rond 9.30 uur binnen te zijn. Uitzonderingen zijn natuurlijk altijd mogelijk. Aan het eind van de dag geven de leidsters een overdracht van hoe de dag verlopen is. Vanaf 16.30 zijn we er op voorbereid dat kinderen opgehaald worden. Ook hier zijn uitzonderingen mogelijk, het is dan fijn om even te overleggen zodat we kunnen zorgen dat de kinderen klaar staan. Om 18.15 is het Olefantje gesloten.
Activiteiten
‘t Olefantje biedt een gevarieerd aanbod aan activiteiten, in een kindvriendelijke omgeving. Het speelgoed voldoet aan de gestelde veiligheidseisen. De verschillende ontwikkelingsdomeinen worden gestimuleerd. De leidsters begeleiden de kinderen in hun spel door duidelijkheid te bieden. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen duidelijk weten wat wel, en wat niet is toegestaan, zodat het kind volledig op kan gaan in zijn spel. We bieden zo divers mogelijk spelmateriaal aan, zodat kinderen hun eigen keuzes kunnen maken. We schrijven dus niet precies voor wat het kind moet doen, maar laten het kind ook niet aan zijn lot over.
We stellen het spel voorop en niet de resultaten ervan. Dit doen we door de activiteit als zodanig te belonen en niet het resultaat. Indien nodig begrenzen we gedrag, bijvoorbeeld wanneer spelgedrag te druk wordt of er ruzie ontstaat. We proberen hierbij het kind zo positief mogelijk te benaderen.
Wij maken een onderscheid tussen activiteiten die onderdeel uitmaken van onze dagbesteding en activiteiten die buiten de stamgroep plaatsvinden.
Elke dag vinden er op de vaste stamgroepen activiteiten plaats zoals; liedjes zingen, boekjes lezen, dansen, knutselen, spelletjes, koken en dergelijke. De activiteiten worden afgestemd op de leeftijd en het niveau van het kind. De activiteiten zijn gericht op herkenbare thema’s zoals: sprookjes, mensen, lente, vakantie etc. Daarnaast wordt er rekening gehouden met speciale gebeurtenissen rondom een gezin, zoals de verjaardag van het kind of bij de geboorte van een zusje of broertje.
Naast deze activiteiten blijft er voldoende ruimte over voor vrij spel. Tijdens vrij spel leren kinderen met emoties om te gaan, samen delen, op hun beurt wachten, zichzelf te ontdekken en dingen te begrijpen. Kinderen bepalen voor een groot deel zelf waar ze mee bezig willen zijn en wat, hoe en waarmee ze spelen.
Ze mogen weer nieuw speelgoed uitzoeken als ze het vorige opgeruimd hebben. Dit omdat we het belangrijk vinden dat kinderen zorgvuldig met materialen om leren gaan en omdat de praktijk leert dat als er teveel speelgoed aanbod is, ze minder tot fijn spelen komen.
Er zijn ook regelmatig activiteiten die buiten de eigen stamgroep plaatsvinden. We hebben een mooie, grote binnentuin waar de kinderen heerlijk kunnen spelen. We gaan dan ook zowel bij mooi, als minder lekker weer naar buiten. De kinderen vinden het heerlijk en het is goed voor de motorische ontwikkeling.
Thematische activiteiten, zoals een voorleesochtend tijdens de Kinderboekenweek of Sinterklaas- of Kerstvieringen, carnaval, worden uitgebreid gevierd. Hierbij wordt van te voren gecommuniceerd met ouders wanneer deze activiteiten plaatsvinden.
Wanneer ouders toestemming geven, zullen we af en toe uitstapjes maken. Dit kan zijn naar een speeltuin, de groenteboer of bakker, of we maken een wandeling. Mogelijk splitsen we de groep dan in kleinere groepen. Als we een activiteit buiten het eigen pand organiseren, dan lopen de kinderen hier 2 aan 2 naar toe, gebruiken we kinderwagens als vervoer.
Voor al deze activiteiten geldt dat de kinderen na de activiteit weer terug naar hun eigen stamgroep gaan en dat ze plaats vinden onder voldoende begeleiding, en rekening houdend met de beroepskracht-kind-ratio. De eet-, drink-, en rustmomenten vinden plaats op de eigen stamgroep van het kind.
Wennen
De tijd die nodig is om te wennen is voor ieder kind verschillend. Kinderen komen voordat ze starten op het kinderdagverblijf over het algemeen drie keer wennen.
De eerste keer wennen start om 09:30 met een intakegesprek met de manager. Deze intake duurt ongeveer een half uur. Hierin zal de algemene gang van zaken op het kinderdagverblijf uitgelegd worden en wordt algemene informatie besproken. Natuurlijk is er voldoende gelegenheid voor het stellen van vragen. Daarna, rond 10 uur ’s ochtends, zal er nog een intake op de groep met de leidsters plaatsvinden. Tijdens deze intake zullen de leidsters uitgebreid alle bijzonderheden over uw kind bespreken. Dit zal ongeveer een half uurtje in beslag nemen. Daarna gaan de ouders weg en laten het kind gedurende korte tijd aan onze zorg over. De tweede keer, komt het kind wat langer wennen en komt de ouder in principe alleen maar brengen en halen. Het kind komt dan van ca. 10.00 uur tot ca. 14.00 uur. De derde en laatste keer wennen is van ca. 10.00 uur tot ca. 16.00 uur. Ook hier komen de ouders het kind alleen brengen en halen. De wenafspraken worden in overleg met de ouders gemaakt en vinden over het algemeen plaats in de maand voor de officiële plaatsing.
Bij nieuwe kinderen op de dreumesgroep en peutergroep wordt het wennen in overleg met de ouders geregeld. Dit omdat het per kind heel verschillend kan zijn.
Wanneer een kind intern van de ene groep naar de andere gaat, maken de leidsters onderling wenafspraken. De ouders worden hier uiteraard over geïnformeerd. De kinderen gaan, begeleid door hun vaste leidster (mentor) , drie keer kijken en meedoen in de nieuwe groep. De leidsters van de oude groep dragen over aan de nieuwe groep, en bespreken daarbij in elk geval hoe het kindje zich voelt en wat hij/zij nodig heeft om zich snel thuis te kunnen voelen, zoals bijvoorbeeld het even op schoot nemen om indrukken te kunnen verwerken. Als blijkt dat het kind meer tijd nodig heeft om te wennen passen we het schema natuurlijk aan.
Veiligheid en gezondheid
We streven ernaar, de kinderen en medewerkers een zo veilig en gezond mogelijke werk, speel en leefomgeving te bieden waarbij kinderen beschermd worden tegen risico’s met ernstige gevolgen en leren omgaan met kleine risico’s. De risico’s binnen onze opvang zijn niet van de leiding, maar van ons allemaal. Onze leidsters en stagiaires zijn acitef betrokken bij het signaleren en evalueren van onveilige of ongezonde situaties; ze zijn ook betrokken bij de acties die ondernomen worden. Op deze manier zorgen wij ervoor dat we continu leren van de praktijk.
Hier heeft u inzage in het beleid Veiligheid en Gezondheid van Kinderdagverblijf ‘t Olefantje. Met behulp van dit beleidsplan wordt inzichtelijk gemaakt hoe we op onze locatie werken..